• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 24 تیر 1398
کد مطلب : 65918
+
-

حمایت از طرح‌ توانمند‌سازی‌ اقتصادی‌ زنان در‌ اردبیل

سال گذشته 3100 مجوز و از ابتدای سال جاری تاکنون هم 140 مجوز ایجاد مشاغل خانگی در اردبیل صادر شده است

اقتصاد
حمایت از طرح‌ توانمند‌سازی‌ اقتصادی‌ زنان در‌ اردبیل

کارشناسان اقتصادی می‌گویند در شهر و روستاهای استان اردبیل بانوان کارآفرینی وجود دارند که با همت خود کارگاه‌ها و مکان‌های تولیدی و خدماتی راه انداخته و اقتصاد خانواد را رونق داده‌اند. 

اکنون رشته‌های خیاطی، صنایع دستی، بسته‌بندی مواد غذایی، فرش‌بافی، آشپزی و پخت غذا، مربا، انواع شیرینی، دسر و فعالیت در عرضه انواع سبزیجات و ترشیجات توسط بانوان رونق گرفته و بازار خوبی نیز پیدا کرده‌اند. به گفته آن‌ها، ظرفیت استان در این زمینه بسیار زیاد است اما هنوز از این قابلیت استفاده بهینه نشده و مسئولان باید بسیار بیشتر از این به موضوع توجه کنند. 

حدود نیمی از جمعیت یک میلیون و ۲۷۰ هزار و ۴۲۰ نفری استان اردبیل را زنان تشکیل می‌دهند که از این تعداد ۱۴ هزار و ۶۰۰ زن سرپرست خانواده هستند. به گزارش ایرنا، زنان سرپرست خانوار دارای مشکلات جدی‌ای هستند؛ به همین دلیل باید برای رفع این مشکلات اقداماتی انجام داد چون اگر توانمندسازی این بانوان انجام شود، به طور یقین بر تحکیم بنیان خانواده آن‌ها تأثیر بیشتری دارد. 

بر این اساس استان اردبیل با ظرفیت اشتغال در حوزه کسب و کارهای خانگی و مشاغل خرد و نیز اجرای طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار و تعامل و هم‌افزایی بیشتر می‌تواند به استان ‌سرآمد در مشاغل خانگی تبدیل شود. 


اجرای طرح توانمند‌سازی اقتصادی 

مدیر کل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری اردبیل با بیان این‌که زنان سرپرست خانوار این استان نیاز به کمک دارند، گفت: عمده مشکل زنان سرپرست خانوار و بانوان تولید‌کننده در این استان عرضه و فروش محصولات است و اگر مشکل پشتیبانی از آن‌ها حل شود قطعاً طرح توانمند‌سازی اقتصادی این قشر موفق خواهد بود. 

«فریبا محمدلو» ادامه داد: طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار طرح بسیار خوب و کارا برای استان است و این اداره کل آمادگی همکاری با دستگاه‌های متولی و همچنین جهاد دانشگاهی در اجرای موفق این طرح را دارد. 

وی با بیان این‌که با همکاری و تعامل بین نهادهای متولی طرح به خوبی پیش خواهد رفت، اظهار کرد: باید اجرای این طرح از طریق برگزاری کارگاه آموزشی به افراد و مسئولان اطلاع‌رسانی شود تا در اجرای روند این طرح، ممانعت ایجاد نشود. 


3100 مجوز ایجاد مشاغل خانگی 

مدیر اشتغال و کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی اردبیل هم از صدور ۱۴۰ مجوز برای مشاغل خانگی در این استان در سال جاری خبر داد و گفت: طرح مشاغل خانگی در ۳۱۲ رشته آموزشی مصوب در کشور اجرا می‌شود و در حال حاضر تعداد زیادی از آن‌ها در استان اردبیل در حال اجراست. 

«رحیم یونسی» به صدور 3100 مجوز ایجاد مشاغل خانگی در سال گذشته در استان اشاره کرد و افزود: رشته‌های شغلی مورد استقبال در استان، قالی‌بافی، گلیم‌بافی، صنایع دستی، بسته‌بندی مواد غذایی، پرورش قارچ و تولید عسل است. این اداره کل ضمن حمایت مالی از مشاغل خانگی به برنامه‌ریزی مناسب برای هدایت و پشتیبانی از این مشاغل هم اقدام می‌کند. 

یونسی با بیان این‌که سال گذشته از ۹۴۰ طرح مشاغل خانگی بانوان بیش از ۹۰ میلیارد ریال حمایت مالی شده‌است، اظهار کرد: با توجه به این‌که در طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار، این اداره کل ناظر است، حمایت‌های لازم را برای انجام با‌کیفیت این طرح در استان انجام و تجربه خود را در این خصوص ارائه خواهد کرد. 


اشتغال‌زایی ۱۰۲ نفر در گام اول 

رئیس جهاد دانشگاهی واحد استان اردبیل هم با اشاره به طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار در استان گفت: در این طرح توانمندسازی متقاضیان، اتصال به بازار و فروش محصولات تولیدی زنان سرپرست خانوار با اقدامات ویژه و به صورت پررنگ‌تر اجرا خواهد شد. 

 «مهران اوچی‌اردبیلی» با بیان این‌که شناسایی ظرفیت‌ها یکی از مراحل اصلی الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی است، اظهار کرد: اجرای این طرح با هدف اجرای موفق این پروژه به جهاد دانشگاهی در ۲۳ استان محول شده است. 

این طرح در سال‌های گذشته در ۱۹ استان به صورت پایلوت در کشور انجام شد، در این طرح توسعه رشته‌های نوین، توجه به مزیت‌های نسبی و رقابتی، پایدارسازی مشاغل، توسعه فعالیت‌های شبکه‌ای، مشاوره و ارزیابی متقاضیان، اتصال به بازار و هدفمندی حمایت‌ها و کاهش وابستگی به تسهیلات مورد تأکید قرار دارد. 

اوچی‌اردبیلی با بیان این‌که سهمیه استان در گام اول این طرح اشتغال‌زایی ۱۰۲ نفر بوده و با توجه به میزان کارایی و استقبال از آن قابل افزایش است، افزود: در مرحله اول این طرح، شناسایی مزیت‌های جغرافیایی و زمینه همکاری فعالان بخش خصوصی و غیردولتی، در مرحله دوم توانمندسازی، استعدادسنجی، مشاوره هدایت و آموزش متقاضیان و در مرحله سوم مشارکت کارآفرینان، خیران و افراد پشتیبان پیش‌بینی شده است. 

وی از شناسایی ۲۶۱ مورد مزیت نسبی اجرای این طرح در استان‌های پایلوت خبر داد و اتصال بیش از هزار نفر به بازار و بنگاه‌های بالادستی، استعدادسنجی ۳۳ هزار نفر و هدایت ۲۳ هزار نفر از متقاضیان در استان‌ها را از نتایج طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار برشمرد.


گلیم‌بافی؛ پرطرفدار در میان مشاغل خانگی

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل بیان کرد: به دلیل اعطای تسهیلات ارزان، مشاغل خانگی با استقبال مواجه بوده و برای حمایت از تولید صنایع دستی صدور مجوز با جدیت انجام می‌شود. 

«نادر فلاحی» از صدور ۴۲۵ مجوز مشاغل خانگی تولید صنایع دستی در استان خبر داد و افزود: بیشترین میزان مجوزها با ۱۸۰ مورد برای رشته گلیم‌بافی و ۱۵۷ مورد برای رشته ورنی‌بافی صادر شده است.

وی با اشاره به این‌که اردبیل قطب تولید بافته‌های داری کشور است، اظهار کرد: ۲ مجوز به جاجیم‌بافی، 4 مجوز به رودوزی‌های سنتی، 4 مجوز به البسه محلی، ۲۴ مجوز به قلم‌زنی روی فلز، 3 مجوز به زیورآلات سنتی و ۱۵ مجوز به معرق چوب داده شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید